Wednesday, December 9, 2015

Cabaran 100 Hari : The End And The Beginning

Salam,

Lambat update kali ni..

Akhirnya berjaya jugak habiskan 100 hari mencabar diri sendiri. Bangga jugak la bila berjaya dan bersabar menempuh cabaran 100 hari ni.

Fasa ke tujuh dan fasa terakhir ni tamat pada17hb November 2015 untuk lebih tepat 100 hari tamat pada 19hb November.

Dua minggu terakhir iaitu masa fasa ke 7 ni dihabiskan dengan rehat panjang tanpa sehari pun bersenam. 

Sepatutnya aku lebih bersemangat untuk habiskannya, menutup fasa ke 7 dengan sakit perut melampau yang akhirnya menyebabkan sakit pinggang. Seminggu sakit perut tak tahu punca (tak pergi hospital mana nak tau-jenis malas nak ke hospital) kemudian melarat sampai sakit pinggang..samada cedera akibat high jump..dan macam2 lagi kemungkinan aku sangka (yang aku google). Sakit buah pinggang, kencing manis, batu karang semuanya seolah-olah berkaitan dengan kesakitan yang aku alami. Malah ini bukan kali pertama baca SINI

Akhirnya terpaksa akur..aku kena berhenti seketika dari meneruskan aktiviti senaman.

Kelmarin aku ada mulakan senaman ringan..masa buat lompat bintang terasa ada sengal sikit dipinggang. walaupun dalam keadaan normal aku tak rasa macam tu. Semalam terasa otot kaki sedikit sakit kesan senaman kelmarin sedangkan sebelum ni tak pernah rasa macam tu walaupun selepas aku buat senaman yang berat.. Mungkin kesan daripada rehat yang panjang. hampir tiga minggu tanpa aktiviti senaman..

Setiap hari tanpa buat senaman, freeletics terutamanya buatkan aku rasa kurang lengkap hari aku. Aku tak nak penyakit malas datang menghinggap. Tapi dah sakit nak buat macamana..

**Punya la lama aku menaip tapi aku tak mampu habiskan akibat sibuk dengan tugasan pejabat..maklumlah hujung2 tahun. sepatutnya dah siap post entry kali ni dua minggu lepas rasanya..

Baru-baru aku ajak abang sepupu aku datang ke rumah saja jemput untuk makandengan anak-anak. Abang Sepupu aku cerita pasal gastrik lepas tu aku tanya simptom gastrik tu macamana..Sebijik macam yang aku rasa masa sakit perut. Agaknya aku pun dah terkena gastrik kot, mungkin sebab cara diet tak betul..Tapi aku makan 5kali..elok je takde aku biarkan perut aku kelaparan lama-lama. Entah la..tapi buat masa ni memang aku berehat dulu daripada aktiviti senaman dan diet.

Aku makan seperti normal (walaupun masih cuba untuk berdiet) untuk pantau tahap badan aku..betul ke aku tak mampu berlapar dah? Ade sekali aku terasa lapar kemudian tak lama lepas tu aku mula rasa sakit perut yang ringan..macam signal..harap-harap tak la serius sakitnya, macam buah pinggang ke, batu karang ke..apa-apa penyakit yang berat la..

Bila nak mula balik bersenam?

Yang ni soalan killer..sehari dua ni jujur cakap la aku malas nak bersenam..semangat dah mula pudar. Tak puas hati sebenarnya dengan result Cabaran 100 Hari ni..turun 8kg je dalam tempoh 3 bulan.

Apa pun kesihatan kene utamakan..

Reactions:

0 comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails
Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Best Web Hosting Coupons