Thursday, October 8, 2015

Fasa 4 : Cabaran 100 Hari : Mahu Berhenti?

Salam,

Semalam bermula fasa kelima tapi agak kecewa dengan result fasa ke empat. Berat aku tak turun seperti yang diharapkan. Tapi sebenarnya aku rasa punca daripada sini. Boleh baca entry sebelum masa Raya Aidiladha. Fasa 4 ni aku banyak sangat mengelat..cheatday..everyday..jadual makan entah kemana. Bersenam entah kemana. So still nak harapkan result yang baik? Memang tak la kan..


Walau macamana pun aku tetap teruskan rutin yang dah tersasar. Kali ni aku cuba push lebih dari sepatutnya, akhirnya makan diri..Mungkin akibat overtraining, aku keletihan..yang membuatkan performance aku menurun..badan jadi letih sangat-sangat. Then mula fasa kelima dengan rasa yang amat-amat malas..Senaman ringan pun buatkan aku sedikit mengah...

Selesai je fasa ke empat berat aku tetap sama. Berdiri diatas penimbang angka tak menunjukkan kurang atau bertambah. Adakah ini yang orang panggil PLATEAU?itu pun selepas kebetulan aku terbaca pasal berat statik dalam website. Selain daripada kemungkinan aku berada pada tahap paleau atau berat statik, aku ambil kira juga jumlah hari aku bermalas-malas dekat kampung dan tak lupa juga jadual pemakanan yang banyak aku langgar.



Bergaya dengan baju sponsor

Sekarang aku terfikir untuk ulang semula atau pun buat jadual baru untuk pemantauan. Sama ada bayar hutang hari-hari yang tertinggal dengan memanjangkan lagi tempoh cabaran 100 hari. Secara mentalnya aku sedikit down dengan result fasa empat walaupun sedar realitinya aku yang salah hahaha. Tambah down bila bersenam tapi hilang semangat, performance yang sepatunya meningkat mula menurun.

So aku mula cari bahan bacaan..dimana silapnya. Aku simpulkan beberapa perkara :

- Senaman yang sama
- Overtraining
- Langgar jadual makan (ini yang aku rasa punca utama)
- Kurang rehat (tidur lewat 1-2pagi baru nak lelap, esok pagi bangun mengantuk dan bersenam)

JANGAN LUPA HARI SUKAN NEGARA SABTU 10/10/2015

TAMAT fasa 4-Bermula fasa 5

Berat fasa 3 = 85KG
Berat fasa 4 = 85KG (latest result)

Start and Finish it!!!
Never Stop Dreaming ! Never Stop Figthing!

Reactions:

0 comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails
Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Best Web Hosting Coupons