Thursday, September 3, 2015

Bukan 2 tapi 4

Salam

Last week aku ceritakan result daripada senaman selama 2 minggu. Penimbang menunjukkan 89KG tapi aku playsafe dengan mengambil kira faktor plus minus 2.0 yang aku sendiri tak faham. 

Khamis lepas juga aku balik ke Tapah, malamnya aku ajak isteri pergi timbang dekat pasaraya TF tempat mula-mula aku timbang 93KG!!!! Apa yang mengejutkan aku bukan 2kg tapi 4kg sebenarnya turun dalam tempoh 2minggu (lebih tepat 16 hari).

89.1kg!!!

Normal ke turun 4kg?Entah la..
Selamat ke turun 4kg dalam masa 16 hari?

Dah timbul persoalan macam tu la pulak..risau pun ada.

Rutin aku cuma workout pagi setengah jam, workout malam setengah atau sejam. Makan memang jaga walaupun terbabas je. Contohnya pergi kenduri staff kat office aku belasah nasi minyak dua pinggan!! Sedap sangat woo.

Bila di google2..kena tengok BMR la, DCR la tetiba pening.. BMR ni Basal Metabolic Rate, DCR pulak Daily Calorie Requirement. Jangan kurang dari BMR kalori pemakanan seharian..tapi kurang dari DCR takpe.

Contoh BMR aku 1796Kalori/Sehari (kira guna kalkulator internet je) DCR pulak 2783kcal, So aku kena makan kurang dari DCR.. dekat sini aku pening..banyak benor kiraan.. Penting ke tau pasal BMR? dari bacaan aku, penting..sebab kita tak nak organ badan gagal berfungsi dengan baik disebabkan tak cukup kalori.

Reactions:

0 comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails
Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Best Web Hosting Coupons