Monday, August 17, 2015

Supplement Atau Tak?

Salam,

Masuk hari ke 6 melepasi hari ke 5 semalam dalam usaha aku menurunkan berat badan. Hahaha. Agak lawak sebenarnya..dah la bermula tanpa guide. Pandai-pandai sendiri. Aku tau macam salah cara aku ni, tanpa coach yang bagi guide jenis senaman dan jenis menu diet.

Tapi masih berharap ada result yang baik.

Sampai hari ni aku masih lagi mencari menu yang sesuai untuk diet. Yela apa yang boleh makan, apa yang tak boleh.

No1. Ada yang kata ko tak boleh makan nasi langsung. 

No2. Ada yang kata ko kena makan nasi sekali sehari bagi membekalkan karbohidrat yang cukup untuk badan.

Aku pilih no 2, sebab aku kena gak makan nasi. Kalau sehari tak makan nasi aku boleh gigil, so dalam tempoh 5 hari ni aku hanya makan nasi sekali pada waktu tengahari je. 

Sarapan mesti, WAJIB ambil setiap pagi untuk membekalkan tenaga waktu pagi selepas lama perut berehat. Aku rasa mana-mana coach pun memang suruh ambil sarapan tak kira sibuk macamana sekali pun. Cuma takde la melantak roti canai, nasi lemak, teh tarik atau segala macam jenis makanan yang tinggi kalorinya.

Kadang-kadang perasan tak lepas makan je kita akan tetap rasa lapar? Macam Sabtu lepas, aku bersihkan rumah, sapu sampah, kipas, dinding then mop lantai satu rumah. Sudahnya jam 4 aku baru jamah nasi. Tak berapa lama lepas tu rasa macam lapar sangat semula. Itu tandanya badan kekurangan air, kira macam badan ko sedang menipu ko..Aku cuba minum air lebih banyak dan rasa lebih baik.

Displin

Bab yang ni ramai yang fail..samada nak berdiet dalam makan atau paling berat senaman setiap hari.

Motivasi.

Bagi aku motovasi paling kuat ialah bila melihat diri sendiri dalam gambar, betapa tak sesuainya baju yang dipakaikan sekarang untuk digayakan. Kemudian datang sokongan dari isteri baru je cakap nak kuruskan badan dah dijanjikan reward. Kemudian aku tengok video dari youtube (freeletics) usaha yang dilakukan untuk kurus, tak lupa aku google web-web termasuk Kevin Zahri. tengok peserta-peserta yang telah berjaya. Dari situ datangnya semangat untuk berjaya macam diorang bukan lama pun tempoh masa daripada betapa lamanya aku menambah berat badan hahaha.

So berbalik kepada tajuk asal. Perlu ke aku makan supplement atau fat burner? Ada masa aku rasa macam aku letih sangat maybe kesan pengambilan makanan yang kurang daripada biasa dan workout. Aku sedang menimbang untuk mengambil supplement supaya aku terus kekal bertenaga dan sihat dalam workout-workout akan datang..

94 HARI LAGI.

Reactions:

0 comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails
Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Best Web Hosting Coupons