Tuesday, August 25, 2015

14 Hari-Fasa Pertama Cabaran 100 Hari

Salam

14 hari dah berlalu sejak aku mulakan cabaran 100 hari hehehe. Diet yang tiba-tiba berubah, dari makan nasi pagi, tengahari dan malam sekarang aku hanya makan tengahari sahaja. Boleh bayangkan tak betapa terseksanya jiwa raga bila terpaksa tinggalkan benda yang kita suka hahaha. 

Boleh dikatakan setiap kali tengahari dah jadi waktu yang ditunggu-tunggu. Walaupun masih makan nasi waktu tengahari aku ambil hanya dalam kuantiti separuh atau kurang dari kebiasaan. Aku cuba elakkan makanan yang berlemak dan banyak minyak. Kadang-kadang aku ceduk juga sesenduk gulai rebung,daging salai masak lemak ni. Nak gak rasa...bab ni memang lemah sikit nak kawal.

Masa bersenam.

Setiap pagi aku akan bersenam sebelum pergi kerja sekitar 15-30 minit. Sekadar cukup untuk mengeluarkan peluh. Malam pun aku merutinkan diri supaya bersenam sekitar 30-60 minit (mana yang mampu). Dalam cabaran 100 hari ni, dalam mana-mana pembacaan aku, mesti minum banyak air!!! 2-3liter sehari. Sebab kalau kita bersenam kita akan terhidrat sebab mengeluarkan peluh dan badan perlukan air yang cukup untuk membantu proses penurunan berat badan. 

Masih lagi mencari menu.

Aku masih lagi mencari menu yang sesuai, sarapan tak tinggal walaupun beberapa keping biskut bersama air teh O/kopi O/Susu. (gula cuma satu sudu atau kurang). Kemudian aku akan pastikan aku makan biskut atau kunyah apa-apa cukup untuk lapik perut sementara menunggu tengahari. Jam 4 sekali lagi aku makan biskut dengan minum air kosong je. Malam pulak sebelum workout kalau ada rasa lapar aku akan makan buah, kalau tak lapar aku terus workout then lepas tu baru makan biskut, oat, sup sayur atau buah bersama green tea/kopi O/Susu. (Kopi akan buat kite tidur lewat so jangan minum lebih2 pulak/juga sebagai ganti fat burner) .

Biskut
Buah
Oat
Nasi
Sayur
Susu segar
Sandwich Sardin

Jenis workout.

Sepanjang 2minggu ni aku buat cardio/strenght workouts macam jumping jack, pushup, crunch, wall sit, burpees, mounting climb dan beberapa lagi. semua cara senaman tu aku ambil dari internet je. Aku tampal kat dinding contoh-contoh bergambar then buat yang mana aku suka.

Aku ada download apps untuk smartphone SWORKIT pro, dalam apps tu ada contoh video jenis-jenis senaman serta boleh setkan masa senaman serta menunjukkan data berapa kalori kita bakar sepanjang masa senaman tersebut. Cuma bila ikut senaman dari apps tu memang terasa letihnya mungkin sebab lebih teratur.

Kesan.

Selepas bersenam of coz badan akan rasa lebih bertenaga, tetapi senaman yang berlebihan hanya akan memenatkan. Jangan sampai tak larat nak buat senaman seterusnya. Tahu bila untuk rehat juga penting pada pandangan aku. Contohnya hari ni, aku jadikan hari untuk berehat..Maknanya pagi tadi aku dah skip satu sesi senaman. Mungkin malam ni pun sama sebab aku rasa badan aku sakit-sakit terutama dibahagian belakang, maybe beban yang aku angkat lebih atau senaman aku lebih dari sebelum-sebelum ni. lagi pun hari ni berakhirnya satu fasa dalam cabaran 100 hari aku. Yeah dah 14 hari atau 2 minggu aku berusaha.

Result.

Tiba masa untuk tahu apa hasilnnya selama dua minggu ni, menurun ke, menaik ke atau langsung takde perubahan?

First aku timbang 93KG!!! tapi ni penimbang kat pasaraya sebelum aku beli penimbang sendiri. Mungkin resultnya berbeza sebenarnya. Penimbang yang aku beli ni pulak ada plus minus kalau berat lebih 60kg. Yang ni aku kurang faham. plus minus 2.0..maybe tambah 2kg atau kurang 2kg dari apa yang tunjuk kat penimbang tu.

So berapakah kadar penurunan atau kenaikan untuk fasa pertama?

Bila aku berdiri je dekat penimbang tu, analog menunjukkan 89KG!!! What ? 93kg-89kg=4kg!!!! biar betul sampai 4kg aku turun? So setelah aku ambil kira plus minus 2.0 aku anggap la 89 perlu tambah 2..

91KG. Penurunan sebanyak 2KG!!! Secara purata dalam seminggu aku berjaya turunkan 1kg dan ia adalah penurunan selamat dengan cara diet serta senaman. Minggu ni aku balik Tapah aku nak gunakan penimbang yang sama dalam pasaraya tu..Aku nak tengok betul ke turun atau sekadar ralat pada mesin penimbang Mydin ni wakakaka (bukan jenama Mydin la)

Harap-harap aku boleh teruskan dengan cabaran 100 hari ni..bukannya lama sangat un..100 hari je..atau 14 minggu atau paling pendek 3 bulan kalau nak dikecilkan angkanya hahaha.

P/S: Apa yang aku buat hanya melalui pembacaan sahaja. takde yang guide aku..So mungkin pemahaman aku salah.

Reactions:

0 comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails
Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Best Web Hosting Coupons