Monday, July 6, 2015

Puasa.

Salam,

Throw Back

Last week aku balik kampung konon-kononnya nak sambut Ramadan sama la..macam biasa sahur dan berbuka seronok bila ramai-ramai ni. Hari pertama berbuka sorang-sorang je, hati tu mula la rasa sedih sangat. Alhamdulillah dapat sampai ke Ramadan tahun ini itu yang sebak.

Masa duduk di kampung sempat aku berbual panjang dengan ayah aku berkenaan hal dan isu semasa. Tambah2 bab politik negara lagi panjang dibualkan. Aku suka bincang bab politik sebab ada yang aku belajar dengan ayah aku, bab kepimpinan, sejarah, tak lupa akan diselitkan strategi, rahsia dalam pentas politik dan paling penting hujah-hujah dengan ayat Al-Quran menguatkan lagi apa yang dibincangkan. 

Contoh paling mudah yang ayah aku bagi ialah bila ada orang cakap PAS ni bodoh sebab perjuangkan HUDUD sebelum menang dan tawan Putrajaya. Sedangkan kalau menang, PAS lebih mudah untuk laksanakan HUDUD siap konon-kononnya boleh buat iklan macam GST tentang HUDUD ni.

Kata ayah aku kalau tunggu menang apakah betul akan jadi HUDUD ni?kalau tunggu menang kenapa Nabi Musa tak tunggu Firaun mati je dulu sebelum Baginda sebarkan dakwah islam?Nabi Musa tu dibesarkan dalam istana Firaun tau. Nabi Muhammad jugak pernah ditawarkan jadi jadi raja asalkan tak sebarkan islam tapi Nabi tetap sampaikan dakwahnya walupun ditawarkan dengan kuasa. So adakah kita nak macam tu?Tunggu menang dulu la tunggu nak perintah negara dulu la..Sedangkan baru perintah sebuah Pulau pun ada yang berlagak dan jelas menolak hukum HUDUD.

Petang sebelumnya kami terima kunjungan dari sahabat lama ayah. Pakcik Harun. Ayah kepada Allahyarham Hafiz..Cepat je aku keluar menyambut beliau, aku rasa rindu dengan sahabat aku tu..Ada sedikit perubahan diriak wajah Pakcik Harun. Ayah kata Pakcik Harun teringatkan Hafiz bila melihat aku..Aku sesungguhnya mengerti..


Reactions:

0 comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails
Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Best Web Hosting Coupons