Thursday, February 14, 2013

DIY Macro Ring Diffuser

Salam,

Actually bukan nak buat tutorial sangat pun tapi lebih kepada nak kongsi bagaimana rupa diffuser ring DIY aku yang terbaru.

Selama ni memang aku nak buat tapi selalu tak menjadi..designnya tak betul, ukuran tak betul. Aku menggunakan DSLR Nikon D90 dengan Lens Tamron SP90 bersama flash Nissin Di866. 

So mungkin saiznya akan berubah-ubah bila digandingkan dengan lens dan flash yang berbeza..aku tak dapat nak bagi ukuran tepat tapi pada korang yang nak mencuba buat diffuser ni korang boleh tengok gambar sebagai guide dan mengagak dari saiz peralatan yang korang ada.

Bahan yang diperlukan:

1-   Aluminium Foil
2-   Bekas Pringles 
3-   Raga kecil
4-   Pita pelekat
5- *Bungkusan daripada perkakasan alat elektrik (untuk diffuser)


*kalau takde korang boleh cari tracing paper, kain putih atau apa saja ikut kreativiti korang untuk diffusekan sumber cahaya tu nanti.


Seterusnya aku tunjukkan rekaan yang telah siap sepenuhnya dan telah di 'attach'kan bersama-sama DSLR,Lens dan flash.

pandangan depan
Pandangan belakang
Rupa lepas di attachkan pada kamera..lens berada pada kedudukan 1:1
ada dapat idea lebih bagus?
Masih belum dikemaskan sepenuhnya.

Macamana dengan hasilnya pulak?

Berfungsi dengan baik

 Cahaya yang lebih sekata keliling subjek.



So itu saja perkongsian DIY diffuser aku..rekabentuknya bagaimana, bahannya apa..harap korang yang membaca dapat ilham lebih bagus daripada ni..

Reactions:

0 comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails
Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Best Web Hosting Coupons