Wednesday, February 6, 2013

Buah Roselle : Home made by Me

Salam,

Untuk pertama kalinya dalam hidup aku, aku memproses sendiri buah roselle ni. Sebelum ni memang pernah aku minum air dia tapi kali ni aku belajar buat sendiri. Itu pun sebab aku bukak je peti ais aku nampak ada bungkusan, isteri aku tinggalkan dan lupa nak bagitau aku.

Terus aku google (tok guru zaman moden) cara macam mana nak proses buah roselle ni. Senang je.

Caranya :

Buah tu kita ambil kulit luar sahaja .

Biji dalamnya buang (takde keperluan kot)


rebuskan dengan gula (untuk buat jus)


air rebusan akan bertukar warna merah


Akhir sekali asingkan isi buah roselle dengan jus, jangan buang pulak ( aku asingkan sebab nak makan macam tu je) sedap beb dah masak sekali dengan gulakan dia jadi macam jeruk.

Masukkan dalam peti ais untuk proses penyimpanan dan pengeringan..(isi buah roselle)

Oleh sebab sikit je, aku tambah sirap untuk naikkan warna merah masa bancuh air hahaha.


Reactions:

0 comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails
Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Best Web Hosting Coupons