Wednesday, November 14, 2012

The 3 Best Lens Filters for Landscape Photography

3 Filter Terbaik untuk Fotografi Landskap

Malay Version
google translate : faham-faham sendiri la wakakaka
*artikel ni bertujuan untuk nota aku sendiri.

Penapis lensa boleh mengubah fotografi landskap anda. Mereka berguna (sesetengah akan berkata penting) untuk membawa keluar warna dan tekstur, mendapat pendedahan yang tepat, dan menambah suasana ke tempat kejadian.

Walau bagaimanapun, terdapat banyak jenis penapis di pasaran dan ianya bukan mudah mengetahui mana untuk memilih. Hasilnya anda mungkin berputus asa dan terus menggunakan kamera anda tanpa filter. Ini akan merugikan kerana dengan berbuat demikian anda akan terlepas beberapa cara yang bagus untuk memperbaiki gambar anda.


Terdapat hanya 3 penapis yang jurugambar landskap profesional syorkan - Polarisers, Graduated ND, dan Warm Filter. Jom kita lihat setiap satunya, bermula dengan yang paling penting.

Polarising Filters


Jika anda hanya ingin membeli 1 penapis untuk fotografi landskap anda, ia perlu polariser. Ia akan membuat perbezaan yang lebih kepada gambar anda daripada mana-mana jenis lain, dan boleh digunakan untuk kebanyakan subjek lain fotografi juga, menjadikan ia penapis benar-benar serba boleh untuk memiliki.


Landskap dengan dan tanpa penapis polarisasi

Landscape with and without a polarising filterPenapis Polarising meningkatkan saturation,impak warna yang lebih bertenaga. Imej oleh Daud.

Penapis Polarising meningkatkan Saturation, menjadikan warna kelihatan lebih bertenaga, terutamanya di langit biru dan dedaunan hijau. Penapis ini juga mengurangkan pantulan, membolehkan anda untuk melihat melalui air dan kaca, dan mengambil kemilau mengganggu pada permukaan batu, daun, dan lain-lain objek berkilat.


Secara keseluruhan, polariser menghilangkan silau yang teruk yang disebabkan oleh cahaya matahari yang cerah, dan mengurangkan masalah yang disebabkannya. Ini menjadikan gambar anda lebih seimbang dan lebih semula jadi.

Polarisers adalah paling berkesan apabila matahari berada di luar ke satu sisi dan bukannya di hadapan atau di belakang anda, jadi cuba untuk menyesuaikan 'framing' anda untuk menunjukkan cara yang betul. Anda boleh mengawal kekuatan kesan polarisasi dengan memutarkan penapis.


Penggunaan Penapis Polaris tidak sesuai digunakan bersama Wide Lens - akan menghasilkan bayangan sudut langit yang sangat tidak sekata , dan anda boleh mendapatkan beberapa vignetting yang teruk (gelap) dalam sudut imej.

Graduated Neutral Density (ND) Filters


Satu penapis kepadatan neutral dipanggil "neutral" kerana ia tidak menjejaskan warna dalam foto anda, tujuan hanya adalah untuk mengurangkan jumlah cahaya yang sampai ke sensor kamera anda.


Gurun dengan dan tanpa penapis grad ND

Desert with and without grad ND filterPenapis Graduated ND mengimbangi pendedahan langit cerah terhadap tanah gelap. Imej oleh Bourdos Sylvain.

Penapis ND 'biasa' mengurangkan cahaya sama rata keseluruhan gambar, tetapi Graduated ND mempunyai kesan kecerunan, berubah dari gelap sepenuhnya di atas dan samakin cerah di bawah penapis. Ini bermakna bahagian atas kanta membenarkan cahaya masuk kurang daripada bahagian bawah.


Ianya benar-benar berguna dalam fotografi landskap, kerana anda sering akan mendapati diri anda mengambil gambar situasi dengan langit yang cerah dan tanah yang agak gelap. Penapis Graduated ND membantu mengimbangi pendedahan cahaya lokasi, yang membolehkan anda untuk menangkap segala-galanya tanpa kehilangan perincian dalam situasi pencahayaan yang kuat atau berbayang-bayang.


Grad ND boleh didapati dalam beberapa kekuatan. Yang paling biasa adalah 0.3, 0.6, dan 0.9, yang sesuai dengan 1, 2, atau 3 'stop' pengurangan cahaya di titik gelap. Membawa 2 jenis kecerahan filter dengan anda amat berguna untuk memenuhi keadaan yang berbeza. Satu pilihan yang baik adalah 0.3 dan 0.6, kerana ini boleh digabungkan untuk memberikan kesan 0,9.

Warming Filters


Fotografi landskap menarik perhatian bergantung pada pencahayaan yang baik. Malangnya, pada hari-hari mendung, landskap boleh jadi membosankan dan tidak memberi inspirasi pendek kata takde ump!!.


Landskap dengan dan tanpa Penapis'Warm'

Landscape with and without warming filterPenapis Warm menambah kesan oren. Imej oleh Luis Argerich.

Satu penapis warm memberikan hasil anda warna oren sedikit, membantu untuk mengurangkan kebiruan, memberi kesan lebih hidup ke imej anda. Penapis warm yang paling popular adalah dalam siri "81", yang terdiri daripada 81A, 81B, dan 81C penapis dalam susunan menaik.

Penapis warm  telah menjadi kurang popular pada tahun-tahun kebelakangan ini kerana anda kini boleh menggunakan perisian seperti Photoshop untuk mencapai kesan yang sama tetapi dengan lebih banyak kawalan. Ia terpulang kepada anda sama ada anda lebih suka melakukan perkara-perkara dalam kamera atau dalam perisian penyuntingan anda, tetapi penapis warm pastinya tidak begitu penting untuk digunakan  dan boleh dianggap sebagai salah satu pilihan.

Menggabungkan PenapisAnda boleh menggabungkan penapis (proses yang dikenali sebagai "menyusun") dengan meletakkan salah satu di atas yang lain (berlapis). Ini akan memberikan anda kesan yang berbeza, contohnya menggunakan penapis polarisasi untuk meningkatkan warna dan Penapis GND untuk membetulkan perbezaan kecerahan antara bumi dan langit.Walau bagaimanapun, menyusun penapis secara berlapis boleh menyebabkan beberapa kesan sampingan yang tidak diingini:


Kurang cahaya - Setiap penapis yang anda tambah mengurangkan jumlah cahaya yang sampai ke sensor. Untuk menggantikan kekurangan tersebut, anda akan perlu menggunakan kelajuan pengatup yang perlahan (slow shutter), aperture yang lebih luas, atau ISOlebih tinggi ISO. Bilakah menembak landskap dengan tripod ini bukan satu isu, tetapi ia boleh menjadi apabila pegangan tangan.


Mengurangkan kualiti imej - kaca yang digunakan dalam penapis adalah umumnya tidak berkualiti tinggi seperti yang digunakan dalam kanta. Penapis juga cenderung untuk akan tercalar dan berhabuk. Lebih kerap penapis digunakan, lebih ketara kesan calar terjadi, menyebabkan kemerosotan dalam kualiti imej akhir.


Vignetting - Kerana cara cahaya bergerak melalui penapis lensa, setiap satu daun sudut imej mencari lebih gelap daripada yang lain (kesan dikenali sebagai "vignetting"). Ini menjadi lebih ketara apabila lebih banyak penapis anda gunakan, terutamanya pada sudut yang luas (wide angle). Vignetting boleh diperbetulkan dalam post-production jadi ia bukan isu utama, tetapi ia masih sesuatu yang anda perlu tahu.


Menggunakan penapis foto yang disenaraikan di atas adalah cara yang dicuba dan diuji meningkatkan fotografi landskap anda. Mereka boleh diselaraskan dan digabungkan untuk memenuhi hampir apa-apa syarat, dan 3 penapis yang anda perlu belajar untuk gunakan sebelum menggunakan penapis lain.

 p/s: dengan sedikit modifikasi bahasa supaya lebih faham.

_________________________________________________________________________________ 


English Version

Lens filters can transform your landscape photography. They're useful (some would say essential) for bringing out colours and textures, getting the exposure just right, and adding atmosphere to a scene.

However, there are so many different types of filter on the market that it's not easy knowing which to choose. As a result it's tempting to give up and stick to using your camera unfiltered. This is a shame because by doing so you'll be missing out on some great ways to improve your shots.

There are really only 3 filters that professional landscape photographers recommend - polarisers, graduated NDs, and warming filters. Let's look at each in turn, starting with the most important.

Polarising Filters

If you only want to buy 1 filter for your landscape photography, it should be a polariser. It will make more difference to your shots than any other type, and can be used for most other photographic subjects too, making it a really versatile filter to own.

Landscape with and without a polarising filter
Polarising filters increase saturation giving richer, more vibrant colours. Image by David.

Polarising filters enhance saturation, so colours look more vibrant, particularly in blue skies and green foliage. They also cut down on reflections, allowing you to see through water and glass, and taking the distracting sheen off rocks, leaves, and other shiny objects.

Overall, a polariser removes the harsh glare caused by bright sunlight, and reduces the problems that it causes. This leaves your photos looking better balanced and more natural, as they did in real life.

Polarisers are most effective when the sun is off to one side rather than in front of or behind you, so try to adjust your framing to point the right way. You can control the strength of the polarising effect by rotating the filter.

The only time polarising filters don't work well is when using a very wide angle lens - the sky ends up a very uneven shade of blue, and you can get some severe vignetting (darkening) in the corners of the image.

Graduated Neutral Density (ND) Filters

A neutral density filter is called "neutral" because it doesn't affect the colours in your photo; its only purpose is to reduce the amount of light reaching your camera's sensor.

Desert with and without grad ND filter
Graduated ND filters balance the exposure of the bright sky against the dark ground. Image by Sylvain Bourdos.

Normal ND filters reduce light evenly across the whole scene, but graduated NDs have a gradient effect, changing from fully darkened at the top to completely transparent at the bottom. This means that the top of the lens lets in less light than the bottom.

This is really useful in landscape photography, because you'll often find yourself shooting a scene with a bright sky and relatively dark ground. The graduated ND filter helps balance the exposure of the scene, allowing you to capture everything without losing detail in the highlights or shadows.

Grad ND filters are available in a number of strengths. The most common are 0.3, 0.6, and 0.9, which correspond to a 1, 2, or 3 stop reduction in light at the darkest point. It's worth carrying a couple with you to cater for different conditions. A good choice is a 0.3 and a 0.6, as these can be combined to give a 0.9 effect.

Warming Filters

Eye-catching landscape photography relies on good lighting. Unfortunately, on overcast days, landscapes can appear dull, cold, and uninspiring.

Landscape with and without warming filter
Warming filters add a warm, orange cast. Image by Luis Argerich.

A warming filter gives your scene a slight orange tint, helping to reduce the cold, blue cast and breathe some life back into your image. The most popular warming filters are those in the "81" series, which consists of the 81A, 81B, and 81C filters in ascending order of strength.

Warming filters have become less popular in recent years because you can now use software like Photoshop to achieve the same effect but with more control. It's up to you whether you prefer doing things in-camera or later in your editing software, but a warming filter certainly isn't as important as it used to be and can be considered optional.

Combining Filters

You can combine filters (a process known as "stacking") by screwing one on top of the other. This allows you to mix their effects, for example using a polarising filter to enhance colours and a graduated ND filter to correct the difference in brightness between the ground and sky.

However, stacking filters can cause some unwanted side effects:
Less light - Each filter you add to the stack reduces the amount of light reaching the sensor. To compensate, you'll need to use a slower shutter speed, wider aperture, or higher ISO. When shooting landscapes with a tripod this isn't an issue, but it can be when hand-holding.

Reduced image quality - The glass used in filters is generally not as high-quality as that used in lenses. Filters also tend to pick up small scratches and dust particles. The more filters you use, the more noticeable this becomes, causing a deterioration in the final image quality.

Vignetting - Because of the way light travels through lens filters, each one leaves the corners of the image looking darker than the rest (an effect known as "vignetting"). This becomes more apparent the more filters you use, particularly at wide angles. Vignetting can be corrected in post-production so it's not a major issue, but it's still something you should be aware of.

Using the photo filters listed above is a tried-and-tested way of improving your landscape photography. They can be adjusted and combined to suit virtually any conditions, and are the 3 filters you should learn to use before any others.

Reactions:

0 comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails
Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Best Web Hosting Coupons