Wednesday, December 21, 2011

SBPA - Pelukis Pelan (Borang Opsyen Dah Dapat !!!)

Salam..

Mesti ramai yang duk mencari tangga gaji terbaru terutamanya Pelukis Pelan (sebab aku fokus pada jawatan aku jela ek)

Dalam masa beberapa hari sebelum terima borang opsyen...aku mengkaji Pekeliling Umum SBPA..

dan dalam Lampiran C yang aku baca juga ada beberapa kekeliruan disebabkan

-Pegawai yang telah memenuhi syarat skim perkhidmatan di bawah Saraan Baru Perkhidmatan Awam
-Pegawai yang tidak memenuhi syarat skim perkhidmatan di bawah Saraan Baru Perkhidmatan Awam

 so kat sini akan ada percanggahan dari maklumat awal yang didapati dalam FB Tan Sri Abu Bakar,KPPA.
Sebab ramai yang terus mencari tangga gaji tapi tak baca Pekeling UMUM tersebut..

Dua perkara diatas akan meletakkan gred gaji pada tahun hadapan sama ada bermula pada gred JA3-1 atau J4-1.

Dari panggilan telefon yang aku terima dari seorang kawan yang juga Pelukis Pelan dalam Badan Berkanun, dia dapat opsyen pada gred J4-1... dengan gaji permulaan T2 RM1075 dan seterusnya (sila kira dengan kenaikan Tahunan sebanyak RM95) bermakana opsyen yang diterima beliau ialah (PENYANDANG YANG TIDAK MEMENUHI SYARAT) aku sendiri masih blur dengan dengan perkara ni..

Ada juga dari yang aku baca pada FB TS AB,KPPA. (seperti gambar diatas) so memang akan ada perbezaan..macamana diorang tengok aku tak pasti..

Ok ini pulak adalah borang opsyen yang aku dapat...
Untuk pengetahuan korang aku bermula dengan gred J17 dan tangga gaji aku sekarang pada P1T3 Rm 945.92 so kira la sendiri berapa pertambahannya..

Aku harap rakan-rakan aku Pelukis Pelan yang lain dapat JA3-1 dengan tangga gaji seperti yang tertera..
Mungkin ada yang dah boleh congak dan mungkin ada yang dah boleh agak..cuma selagi belum dapat borang Opsyen..jangan gembira sangat ok?

P/S: Nak tengok ke tangga gaji SBPA?

Reactions:

83 comments:

eITA said...

tq info...saye j17 politeknik...skrg T14....kalau ikut j17 skim politeknin mcm mane plak kire?...infola....dah follow...

FaAz AwAnZ said...

thanks sebab comment..ok kalau ikut skala gaji..T14 sekarang bagi J17 akan ke T3 dalam skala SBPA.. RM1700 dengan pergerakan gaji tahunan pada 1 Januari..so kira kasarnya basic jadi rm1845 (RM145 kenaikan gaji tahunan)

tapi tunggu borang opsyen dulu o.k baru boleh tengok dengan jelas berapa kenaikan gaji untuk tahun depan..cuma kalau SBPA ditangguhkan kita lupakan la kenaikan tu sementara waktu..

SASHU said...

uhsas

saya pelukis pelan j17 juga dan tangga gaji saya sekarang P1T3 iaitu RM 945.92...jadi gaji saya akan datang JA3-1 or J4-1?

eITA said...

tq....adela info skit....saye punye gaji xtau lg sbb xde info...

FaAz AwAnZ said...

@Sashu: actually saya tak tahu gred mana awak akan dapat..ikut kelayakan memenuhi syarat jadi la JA3-1

kalau masih belum memenuhi syarat akan J4-1 jadi Pelukis Pelan (KUP)

@eITA: welkam..jangan risau,dapat borang opsyen nanti semua akan jadi jelas

SASHU said...

saya ada sijil pelukis pelan senibina kolej komuniti.adakah ia memenuhi syarat untuk ke JA3-1?

FaAz AwAnZ said...

@sashu: saya ade sijil senibina IKM tapi dapat JA3-1. kawan saya juga ade sijil IKM tapi dapat J4-1..

so saya tak boleh nak cakap apa yang diperlukan memenuhi syarat atau tak memenuhi syarat..takkan tak dapat borang opsyen lagi?

farah said...

hi faaz awanz..
saya juga pelukis pelan dalam badan berkanun.. saya ade sijil pelukis pelan kanan dari MLVK..tp opsyen yg saya dpt adalah J4-1(KUP) dgn tangga gaji T1- RM980. apa yang tidak melayakkan saya utk dpt JA3-1? sedeh nihh..:(

FaAz AwAnZ said...

@farah: itu la ramai jugak yg dapat KUP ni..mungkin ade yg tak cukup syarat lagi..tapi kalau KUP ni dah cukup syarat dengan tempoh 6 tahun berkhidmat (menggantikan STPM) boleh dapat JA3-1

farah said...

aduhai..saya baru 2 tahun dlm gomen nih..kene tunggu 4 thn lg lah..? tp kenaikkan gati tahunan saya tetap RM95 tuh ker atau ade kiraan lain?

FaAz AwAnZ said...

@farah: yup..mugkin kena tunggu 4tahun lagi..tp itu la saya pun tak arif..cuma baca pekeliling.

rasanya tentang kenaikan gaji tu rm95 kot.sebab gred J4-1

eITA said...

sy baru tengok td gaji baru...saye dapat JA3-1 RM 1700.00 (1.1.2012) rasenye betulla yg dikira....

Beautysihat . 016 888 3394 - ( Sarawak) - said...

Assalam fazwan... Sy pon pelukis pelan j17, tp dr state,bkn federal...lom trima apa2 lg surat opsyen.... Tp sy ada sijil stpm....hmm...agak2 Ja3-1 ke j4-1 ek....konfius2...

FaAz AwAnZ said...

@beautysihat: saya rasa sijil yang dimaksudkan untuk jawatan gred JA3-1 bukan STPM tapi sijil dari poli atau yang setaraf(senibina). Sebab syarat penjawatan mengikut SBPA dinaiktaraf dari SPM ke Sijil.

maksud sijil setaraf STPM tu bila menentukan gred dan gaji kalau tak silap saya..kiranya jawatan untuk JA 3-1 walaupun masuk guna sijil tapi gaji macam STPM.tak macam dulu masuk ada sijil tapi gaji SPM

Beautysihat . 016 888 3394 - ( Sarawak) - said...

Ooo... Okay, tq
Lgpun next year sy dh cecah 6 tahun as pelukis pelan....
So auto jadi gred jA3-1 la kan...
Apa2pun syukur....yey

FaAz AwAnZ said...

@beatysihat:harap2 camtu la..semoga murah rezeki heheheh

kak jah said...

akak pun dah dapat borang opsyen sebijik mcm adik faaz, akak sekarang gaji t1p5... lepas akak bagi sijil MLVK akak dari IKM (pelukis pelan kejuruteraan mekanikal) akak dapat JA3-1 dgn gaji rm1410. akak dah pun sign borang tersebut.
bagi adik Farah akak rasa adik patut dapat JA3-1 jugak sebab ada sijil MLVK (sijil Kemahiran Malaysia). cuba adik tanya bahagian pentadbiran. mungkin mereka tak tahu yg adik ada sijil tu, macam kes akak jugak. kena tunjuk sijil dulu baru dapat JA3-1.

FaAz AwAnZ said...

@kak jah..thanks bagi info..ramai yang rasa terkeliru dengan skim dan gred ni..tambahan pulak kenaikan dia bagi yang baru AMAT BANYAK!

farah said...

saya pun ada Sijil Kemahiran Malaysia- Thp 3 (MLVK)..tp saya dapat J4-1.dah tanye HR, tp dorang ckp kalau STPM @ sijil Poli jer yg layak dapat JA3-1.. :( terasa di diskriminasi kat sini..tolonggg...apa farah patut buat ni?

FaAz AwAnZ said...

@farah : rasanya diorang tak faham kot..sijil poli dan setaraf..bukan sijil poli dan stpm..

kelayakan sijil poli dan setaraf tu dianggap setaraf stpm..

rasanya HR awak mesti tak baca pekeliling..rujuk JPA lagi senang kot.. MLVK tahap3 bukan setaraf Diploma ke? or tahap 4 baru Diploma?

FaAz AwAnZ said...

@farah..suruh diorang tengok syarat lantikan minimum baru..

Syarat lantikan 1
(a) Sijil dalam bidang kejuruteraan,seni bina atau ukur bahan yang diktiraf oleh kerajaan daripada politeknik tempatan atau kelayakan yang diktiraf setaraf dengannya..

rujuk lampiran B2j mukasurat 13 @ ms 200/489..

http://www.moe.gov.my/sbpa/umum/lampiran-umum-b2.html (klik kejuruteraan J)

farah said...

Saya dah rujuk dengan pegawai di JPA. mmg sepatutnya saya berkelayakkan untuk JA3-1. tp kenapa la HR organisasi saya ni tak take note hal ni.lepas ni saya akan ke HR utk setelkan hal ni.saya dah print pun pekeliling ms 200/489 tu.harap2 la dpt penukaran le gred JA3-1.
FYI,SKM thp 3 adalah setaraf Diploma.
Pray for me! hehehe..

FaAz AwAnZ said...

@farah..fight for your right!!! harap2 kesilapan teknikal tu boleh diubah..dan tahun depan dapat gaji baru huhuhuhu

kak jah said...

akak doakan untuk farah...
memang farah layak, teruklah org hr kalau tak bagi.
Tapi mungkin juga depa ni ada sifat dengki dan tak puas hati org baru leh dapat gaji tinggi dari mereka... hmmm...hanya Allah saja yg tahu.
Semoga adik dapat gaji yg sepatutnya adik dapat.
Setahu akak bermula tahun 2011 lepas sijil kemahiran malaysia (MLVK) telah diiktiraf, sesiapa yg dapt kerja pelukis pelan kerajaan yg mempunyai sijil SKM ni layak mendapat gaji tinggi mengikut tahapnya (contoh tahap 1 gaji lain, tahap 2 gaji lain, tahap 3 gaji lagi tinggi la).. ada pekeliling.
tapi sekarang dah masuk sistem SBPA ni lagi byk gaji naik sebagai juruteknik pulak kita ni..

FaAz AwAnZ said...

@kak jah:borang opsyen saya bahagian depan renyuk walaupun belum sampai ke tangan saya..mungkin sebelum sampai ke SUB saya, ada tangan dah "sibuk" nak tengok kenaikan gaji saya. sampai dekat Bahagian saya pun,bukan saya yang ambil tengok tapi ada "orang" lain juga ambil dulu dan hebahkan pada staff lain..

syukur pada Allah, kenaikan gaji ni banyak sangat..saya jugak ada bernazar kalau dapat gred JA3-1 ni saya nak sumbangkan sikit pada masjid..dan itu juga yang Ummi saya cakap,jangan lupa bersedekah.

Anonymous said...

sashu :
kawan-kawan actually jabatan kita confused dengan sbpa nie..lagi-lagi untuk jawatan pelukis pelan nie. office saya x keluar lagi apa2 surat berkenaan dgn gaji tapi setelah saya berbincang dengan cc admin saya bagi jawatan pelukis pelan yang tidak mempunyai sijil senibina atau servis 6thn gaji j4-1..if ada sijil ja3-1...if sijil diiktiraf oleh kerajaan memang layak dapat so member ikm yang dapat j4-1 cuba bincang dengan ketua jabatan.

farah said...

thanks kak jah utk doa tu.. tp sy tetap berada dlm gred J4-1.. :( JPA maklum, sijil SKM tak valid utk ke gred JA3-1.. tak tahu lagi nk buat mcm mana ni..pihak HR saya pula minta saya ke JPA Putrajaya utk dptkan cop pengesahan sijil.. saya pun x pasti utk apa.. buntu ni..
haihhh.. rasa macam menegakkan benang yang basah pun ada ni.. :(

FaAz AwAnZ said...

@farah kalau dah JPA sendiri cakap boleh dapatkan kenapa HR awak tak bagi plak?tp cuba la usaha lain..kalau betul boleh dapat dengan bawak ke Putrajaya,usaha kan jugak..banyak rugi tu..

farah said...

saya akan ke JPA Putrajaya kejap lagi.. harap2 la saya sijil SKM saya diperakui untuk menaikkan gred perkhidmatan saya.. really2 hope sbb byk sgt beza nya dgn gaji sekarang.. Apa2 info terbaru mengenai perkhidmatan pelukis pelan, will be update! doakan saya..hee~

FaAz AwAnZ said...

@farah wish you luck!!!

Anonymous said...

ASALAM... kalau kita semua dah sain borang opsyen tu.. bermakna 16hb jan 2012 ni (hari gaji) kita dapat gaji baru la ya? atau masih ditangguhkan?

FaAz AwAnZ said...

@anon:wsalam,tak tau pulak..rasanya ye kot..SBPA dah berkuatkuasa pada 01.01.2012

sashu said...

sbpa asyik tangguh je...apalah yg x puashati lagi tue....huh...dah sign dah tangguh lagi....

FaAz AwAnZ said...

tak tahu la sashu..agaknya nak tambah lagi gaji kot hehehe..dengarnya kontraktor swasta yang rangka SBPA..dengar "cakap2" jela..sumber tak pasti..

SASHU said...

hehe..tambah xpe...nie jgn kurang lak...habislah kita.buat malu je...:)

FaAz AwAnZ said...

sashu: takde sebab nak malu..cuma rasa terkilan je la..sebab ramai yang dengki

SASHU said...

betul tu...office saya pun sama, ramai gak yang dengki..siap perli lagi tu....but i hope x de changes dalam skim kita lepas nie...hope 4 d best...:)

FaAz AwAnZ said...

yup for the best for all Droughtmen out there!!

wah boss pun dah start bagi keje yg dulu j29 buat.. dush dush..pening huhuhu

SASHU said...

ia ke..buat yang terbaik..we can do it..:)

Anonymous said...

gaji baru dah masuk hari ni dlm akaun.. alhamdullillah dapat kenaikan yg byk ja3-1... tahniah pada semua.

FaAz AwAnZ said...

Anonymous said...

gaji baru dah masuk hari ni dlm akaun.. alhamdullillah dapat kenaikan yg byk ja3-1... tahniah pada semua.

January 16, 2012 9:04 AM

er gaji baru dah masuk? kenapa saya masih dapat gaji lama? betul ke nih? slip gaji pun masih gaji yang lama..bukan dalam paper hari tu ada cakap yang gaji 16hb masih mengikut SSM dan bakinya akan dibayar pada 31hb..tapi sekarang dah keliru sebab SBPA ditangguhkan entah sampai bila atau sekurang-kurangnya sehingga bulan April. sigh.. :(

Anonymous said...

rasanya state dah masuk gaji br mulai jan 2012, tapi mungkin federal masih ditangguhkan.

FaAz AwAnZ said...

tak jugak rasanya..

eITA said...

sy punye gaji masih gaji lame lg arini...mungkin tak masuk lg...sbab ade ofismate yg dah masuk gaji baru...

FaAz AwAnZ said...

o.k kalau dah dua orang cakap benda yg sama betul la tu sebab kawan dari Perlis juga cakap benda yang sama jugak.

Anonymous said...

kami dibawah kerajaan pulau pinang dah masuk gaji baru pada 16 Jan yg lalu dan slip gaji pun dah dapat.
Harap2 kekal la gaji baru ni, jgn ditarik balik sudah la... sebab dengar ada penangguhan lak... harap Pulau Pinang tidak termasuk la...

FaAz AwAnZ said...

agaknya kalau di negeri tu dia dah cepat buat gaji baru.so terus bayar je la

Anonymous said...

salam faazawanz..saya just nk tanya pendapat,saya pelukis pelan J17 gak dh 13 tahun kerja di gov.ni...masa kemasukkan dulu saya dia ambik bekerja dgn kemasukkan spm,tapi saya ada sijil interior design / senibina dari kolej swasta..so,mengikut spba saya diletakkan menerima gred j4-1,walaupun pengalaman melebihi 6 tahun..tu bagaimana lak?...pandangan yg lain macam mana?

FaAz AwAnZ said...

wsalam Anon January 22, 2012 3:56 PM

saya tak pasti pula,bukan sepatutnya akan dapat JA3-1 ke?mungkin HR tak tengok pengalaman menggantikan kelayakan akademik.mungkin HR jugak cuma amik kelayakan masa masuk keje dulu..cuba bertanya pada HR..kenapa J4-1?kenapa tak JA 3-1?tunjuk pekeliling pengalaman menggantikan akademik dalam pekeliling UMUM..

FiZa DaNiaL said...

saya juga pelukis pelan...ader sijil senibina dari IKM...tapi diberi sign Borang K (YANG X MEMENUHI SYARAT)..saya dah dapatkan bukti2 dri JPA...dan dah Bg kat HR..tapi diaorang masih xnak terima sedangkan JPA kata layak diberikan Borang JA3-1...kami di aniaya..kata akan diberi penyelarasan la..ape la..tapi smpai sekarang pun xder ape2 tindakan dari HR,...nak2 pulak SBPA di tangguh 3 bulan..lagi la...saya dh dapat gaji baru (SBPA) rm 1075...kgt 95..,.x adil kan..sedangkan pejabat2 lain boleh dapat..tapi kami di sini satu ape satu pun takde

farah said...

as-salam..fuh2..jumpa jugak blog kamu ni..sy lupa mal fav kan blog ni..haihhh.. faaz awanz,sy dh ke JPA Putrajaya that day dgn membawa segala mcm mak nenek sijil + dip + transkrip bagai.. mmg tak dpt jgk kenaikkan ke JA3-1.. so, sy ni KUP jer la smpailah 6 thn service..after 6 thn, bru la blh tukar gred. :( die kata, takda sijil lain yg setaraf sijil poli. sedey sgt! kecewa tau.tp redha je la.. bersabar tunggu kekosongan jwtn lain yg lbh baik. n pada 16hb hr tuh, sy masih dpt gaji lama. tak dpt pn gaji SBPA. kenapa ada yg dh dpt . *konfius kejap ..

FaAz AwAnZ said...

fiza: tak tahu la nak cakap macamana..saya dari ikm jugak tapi dapat JA3-1..kawan2 yg sama bacth(lain2 sijil) dgn saya pun dapat JA3-1..masalah kadang-HR ni,nak ckp dengki tak tau la pulak kan? hehehe tp untung jugak sempat merasa gaji baru ni..

farah:saya memang tertunggu2 mana awak pergi..lagi pelik cakap takde sijil setaraf sijil poli?saya sendiri dapat gaji lama..khamis lepas 26hb dah siap semak slip gaji online dah kuar..ada tambahan.tetiba sistem ANM down then terus hilang slip tu,malam semalam 27hb masuk pulak berita kerajaan tak boleh nak bayar gaji sbpa sebab tangguh dulu..dah la bulan ni gaji dapt awal..

farah said...

betull..pegawai tuh ckp mcm tuh.. takde sijil lain setaraf sijil poli. ayat dlm skim " sijil poli atau setaraf " tuh terpakai utk masa2 akan dtg.mana la tau masa dpn ade sijil lain yg setaraf poli.haaa..lebih kurang mcm tu la maksud pegawai tuh.buat masa sekarang ni, mmg kelayakkan utk JA3-1 adalah sijil poli..huhu..kita tunggu 31hb ni.dpt ke tidak lebihan gaji SBPA tuh.tp kalau ikut logik, takkan dpt kot sbb kan dorang2 tgh review skim tu skang ni..

FaAz AwAnZ said...

farah:terpakai untuk masa2 akan datang?pelik jugak bunyinya..ada yg dapat JA3-1 ada yg tak..agaknya lain pegawai lain penilaiannya..

farah said...

as-salam...morning..
kalau awak nak tau, masa saya pergi putrajaya tuh, saya jumpa dengan 3 pegawai yg berlainan..semua2 ni tak sama pun pemahaman nya. n masih ada yg refer pada pekeliling lama.mmg pelik.pegawai yg last sekali sy jumpa, dia terangkan yg setiap section, lain tugasnya.. bhgn buat skim lain,bhgn kelayakkan lain, bhgn gaji lain, n semua lain2..n dia ckp, yg masuk meeting is boss2.mereka hanya sediakan skim2 tuh,yg merangka is boss2.so, kalau nk tnya lebih2 mmg mereka2 ni tak blh jawab.. btw, semlm pun dh keluar pekeliling yg hari ni takkan ada gaji ikut SBPA tu sbb mereka sedang review perkara itu..so tunggu je la gaji 23 Feb nanti..fuhh2..lama lg tuh..heheh..

FaAz AwAnZ said...

wsalam, morning..

sabar je la ek itu la namanya rezeki..tengokla macam gaji..kita jangka hari ni dapat..tp takde..rezeki kita bukan hari ni..

kawan saya yg sama dgn sy,belajar sama,sijil sama..tp dpt gred lain lg la bengang..HR kita kadang2 berbeza jugak pandangan diorang..

Anonymous said...

saya rasa yg nak letak kita bawah ja3-1 atau ja4-1 adalah bergantung pada hr kita sendiri ada yg tak byk songeh, depa tgk aja kita ada sijil apa2 pun dalam bidang mekanikal, senibina atau ukur bahan terus letakkan kita pada gred ja3-1. Pada pegawai hr yg buat tu byk songeh dia terima sijil poli aja.... rasanya putrajaya tak peduli sgt kot, bergantung pada hr jabatan kita sendiri ja.

FaAz AwAnZ said...

yup saya setuju,HR jabatan masing2 kalau menilai kita ada sijil terus dapat JA3-1 memang terus dapat la..kalau HR anggap sijil kita tak layak memang tak dapat la.

tapi takkan takde garis panduan diorang nak nilai sijil tu setaraf ke tak?

farah said...

tp kan, kalau ikut logik nya pun, sijil SKM mmg tak setaraf poli.. sbb kalau dlm SSM, sapa yg ada sijil poli gaji P1T9, kalau sijil SKM gaji P1T3.kan memang beza tuh..bg saya, betullah tindakan HR sy.tak simply tgk sy ada sijil skm, then bg gred JA3-1.sbb dlm SBPA, syaratnya berkehendakkan sijil poli. kalau kite tersalah gred, x ikut kelayakkan sbnr, sooner or later, kite kene byr semula gaji lebihan yg kite dpt tu..lg parah.. huhu..dah pernah berlaku.tu pasal HR sy minta sy rujuk terus di JPA Putrajaya. mana yg dpt kenaikkan bru tu, mmg rezeki korang..sy takda rezeki kt situ.. :( huhu..

FaAz AwAnZ said...

sabae jela ye farah...ada rezeki lain kot..saya selalu anggap setiap perkara ada hikmahnya

Anonymous said...

Allah dah tentukan rezeki masing2...
apa2 hal kita tunggu keputusan semakan semula skim baru ni...hmmm...

SASHU said...

hmm sbpa dah batal..kekalkan ssm...huhuhu....

Farah said...

salam.. eh SBPA dah batal la..so, sy sgt relief sbb as u know, saya x dpt pun kenaikkan yg sepatutnya kalau guna SBPA tuh... :D kamu kecewa ker faaz azwanz?

FaAz AwAnZ said...

sashu: lawak sangatkan?kan?kan/

farah:very dissapointed dengan pengunguman nih..maybe ada orang cakap adilla untuk semua..tapi betul ke adil untuk semua..

SASHU said...

itulah pasal.ramai x puas hati sebenarnya.yang x puas hati tu sekarang dah senyum lebar dah...huhuhu..kesian pelukis pelan yang ada sijil kan?...

FaAz AwAnZ said...

yup yg tak puas hati tu masalahnya dengan skim J..akhirnya tercapai jugak impian diorang..

SASHU said...

itulah.harap untuk skim kita nie akan dibuat semakan semula.gaji saya last month dah ikut sbpa.dah dapat tunggakan 2bln nie..so kena pulang balik ke????....

Anonymous said...

sifat manusia, puas hati bila tgk org lain susah..terutama kawannya sendiri.. percaya tak?
pengumuman ni betul2 mengecewakan... memang dah agak dah keputusan tak akan menyebelahi kita... hanya doa dan secebis harapan kot2 ada lagi kajian untuk gred J17 ni...huhuh...

FaAz AwAnZ said...

anon 2;57PM

yup saya percaya sebab memang dah berlaku..katanya inilah keadilan sebenarnya.

masa SBPA diumumkan,borang opsyen dapat, punya sedap komplen,celak,sial,semua ada..

PM umum je SBPA batal:gelak besar!!!

SASHU said...

hmm..ramai perli lepas ni..huhuhu..dah laa gaji dah masuk...kena pulang balik...:(

FaAz AwAnZ said...

sempat la merasa gaji baru sashu..saya ni merasa pegang borang opsyen..tengok angka je..

SASHU said...

FaAz AwAnZ :...tapi sekarang gaji dah sikit so kena pulang balik laa gaji baru tu..huhuhu..harap untuk pelukis pelan ada any gud new..dlm ssm nak buat penambahbaikan tu so plz check again..huhuhu

FaAz AwAnZ said...

ini bukan keadilan namanya..dikurangkan terus dari sepatutnya..sebab dah bagi..tapi tarik balik..

SASHU said...

itulah...entahlah tengah blur nie...apa2 kita tunggu pekeliling baru.

SASHU said...

FaAz AwAnZ: sila baca di link nie...macam ada gud news je untuk jawatn kita nie...

http://www.mysinchew.com/node/71220?tid=4

Anonymous said...

KUALA LUMPUR, 9 Mac (Bernama) -- Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS) mahu gred kira-kira 70,000 penjawat awam dalam kumpulan teknikal, sains dan pertanian, yang dinaik taraf di bawah pelaksanaan Saraan Baru Perkhidmatan Awam (SBPA), dikekalkan walaupun skim itu telah dibatalkan.

Presidennya, Datuk Omar Osman berkata ini kerana tuntutan kenaikan gred kumpulan itu, yang melibatkan jawatan juruteknik, pembantu pertanian, pembantu veterinar serta pembantu renjer hutan, telah dilakukan kira-kira 15 tahun lepas dan hanya dilaksanakan selepas SBPA diperkenalkan.

Beliau berkata di bawah Sistem Saraan Malaysia (SSM), jawatan juruteknik adalah mengikut Gred J17 manakala pembantu pertanian dan renjer hutan pula G17.

"Kita hendak mereka dikekalkan di bawah penambahbaikan SSM. Kita tidak mahu mereka diturunkan gred sebab perkara tuntutan ini sudah lama dibuat," katanya kepada pemberita selepas mempengerusikan mesyuarat khas CUEPACS.

Omar berkata selepas pelaksanaan SBPA, jawatan juruteknik Gred J17 dinaik taraf kepada Gred J27 manakala jawatan pembantu pertanian dan renjer hutan Gred G17 dinaik taraf kepada Gred G27.

Beliau berkata Cuepacs akan mengajukan perkara itu kepada Ketua Setiausaha Negara pada pertemuan yang dijadual diadakan minggu depan.

Selain itu, katanya, Cuepacs meminta jawatan yang dijumudkan di bawah kelayakan Penilaian Menengah Rendah dikekalkan dan bagi yang tidak cukup syarat, dikecualikan.

FaAz AwAnZ said...

saat ni berdoa jela supaya kita tergolong dalam orang2 yang disebut:walaupun tak mention Pelukis Pelan..

SASHU said...

harap-harap macam tu la..kita hope 4 d best...

Anonymous said...

Harap2 ada la berita baik untuk kita... sejak masuk ssm semula macam malas je nak buat keja..heheh tak ada mood lagi...

draughtsman said...

seronoknyaa korang ya kira gaji. aku duk swasta rasa macam nak mati dah. kenaikan baru ni RM60. itupun syarikat nak kerat cola yang diberi RM50. jadi tinggal RM10 je? camne nak idup? macaman nak jadi pelukis pelan kerajaan? ada kekosongan tak?

FaAz AwAnZ said...

draughtsman said...
seronoknyaa korang ya kira gaji. aku duk swasta rasa macam nak mati dah. kenaikan baru ni RM60. itupun syarikat nak kerat cola yang diberi RM50. jadi tinggal RM10 je? camne nak idup? macaman nak jadi pelukis pelan kerajaan? ada kekosongan tak?


for your infomation..gaji ni tak jadi ye..SBPA dah dibatalkan. rasanya Swasta lagi banyak kot gaji ikut performance..aku pernah keje swasta,basic dia nak bagi lepas 3bulan sama macam gaji aku sekarang.itu basic saja..lagi satu tak payah la masuk kerajaan kalau sayangkan bidang senibina pasal keje aku macam kerani je dalam Gov.ni..

farah said...

"...kalau sayangkan bidang senibina pasal keje aku macam kerani je dalam Gov.ni.." ..
skop kerja awak mcm mana? kita kat sni byk drawing wooo..meh sini meh..

FaAz AwAnZ said...

farah:skop kerja? draf surat..hantar surat..failing..fotostat..kadang2 konpius.."aku ni J17 ke N17??? " wakakaka

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails
Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Best Web Hosting Coupons