Wednesday, March 2, 2011

Free Lensing

Salam,

Hari ni sempena bengkel jawatankuasa penilaian harga,dan aku sebagai urusetia yang tak berape setia dalam erti kata lain aku yang keboringan seperti biasa masuk ke dalam forum sane sini dan aku merayau dalam alam maya..ada satu gambar yang selama ini tak terfikir oleh aku untuk belajar tentangnya..salah satu teknik dinamakan free lensing..atau bahasa melayu nya cakap lens bebas..

Aku rasa hampir 2bulan aku tengok gambar tu dalam forum tapi baru hari ni datangnya hidayah mengatakan aku sepatutnya cari dalam enjin carian google ke bing ke what ever la...so ape difinasi free lensing nih?

aku pun tak tau..hahahahah..mengikut ape yang aku faham ialah lens dicabut dan dibiarkan jauh sedikit dari kamera..dan sudah pasti kamera perlu dipelihara dari kemasukan habuk yang akan melekat pada sensor..

so ini copy paste dari page orang putih mane ntah


Free-Lensing



Posted by Avital Pinnick on October 6, 2009


Call me a lemming. The minute I read about a new technique, I have to drop everything and try it!

I learned about free-lensing from a Laura Charon’s article on Beyond Megapixels. It’s not for the faint-hearted or badly coordinated (especially if you’re prone to dropping things, like expensive lenses). In a nutshell, free-lensing is the term for removing your lens from the camera and holding it in front of the camera while taking pictures. It allows some light to leak in, some macro effects (putting space between the sensor and the lens duplicates the effect of macro extension tubes), and some interesting tilt-shift effects. It also allows dust to get into your camera, so be careful. And don’t drop your lens. Laura Charon had difficult with the 18-55mm kit lens. I used the 50mm 1.4 lens and had fairly good look for a first-time effort. Mind you, owning a 50mm lens in the first places makes focusing manually a lot easier because you have to use your feet to “zoom” in and out.




aku tak reti nak terjemahkannya so pandai-pandai la ye hahahahah

tunggu la adik aku hantar kamera yang aku tinggal kat rumah biar aku try dulu then nanti aku buat la pengajaran ke apa ke..

so camni kot gambar camne nak buat free lensing nih

faham dah?selagi aku tak cuba sendiri selagi tu aku takkan faham..

Reactions:

0 comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails
Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Best Web Hosting Coupons