Thursday, December 16, 2010

Online Editing

Untuk cerita merapu aku kali ni ialah tentang cara mengedit gambar secara online..

katakan la satu hari,korang keluar kemana-mana then korang snap gambar nak uploadkan la ye la dah tangkap gambar cantik2 mestila nak tunjuk pada orang lain(fotografer nih boleh membawa orang lain ke tempat yang diorang tak pernah pergi)

Untuk mengelakkan orang lain copy-paste hasil penat lelah korang,mesti korang nak letak "watermark" kan? katakanla korang tak bawak laptop korang..korang pinjam laptop orang lain yang takde install adobe photoshop,photoshop element ker gimp ker or ape-ape saje la yg boleh korang buat untuk menyatakan bahawa gambar tadi korang punya. Atau korang rasa macam nak edit sikit-sikit gambar yang korang dah postkan kat facebook,twitter,myspace,korang boleh gunakan satu laman web yang pada aku amat bagus bagi orang-orang terdesak nih hehehehe..

Dengan paparan dan butang arahan yang hampir sama dalam penggunaan photoshop pasti sesuatu yang mudah untuk korang fahami perjalanan kerja menggunakan kemudahan dari web tersebut..


ini adalah contoh gambar yang mana telah aku edit secara mudah didalam web tersebut... gambar tilt and shift ni cuma diambil url nya dalam Facebook aku then aku pergi ke filter>tilt and shit...tadaaaa hasilnya gambar yang seakan-akan model mainan kereta..amat mudah..semasa memilih untuk savekan gambar..akan ade pilihan untuk terus postkan ke Facebook,Flickr or save  seperti biasa.



Image

#1 ikon teks untuk buat watermark-maksimum size 130-boleh pilih font-boleh pilih warna
#2 layer yg sama dgn Ps
#3 adjust opacity layer teks untuk bagi watermark transparent


Menarikkan?inilah hasil daripada kerja aku dipejabat mengadap komputer..dapat jugak aku ilmu baru..so kat sini aku kongsi kan link tersebut supaya orang lain pun dapat guna kemudahan ni..apa guna ada internet tapi tak gunakan sepenuhnya?

http://www.pixlr.com/editor/

Reactions:

0 comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails
Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Best Web Hosting Coupons