Thursday, September 30, 2010

Gambar untuk pemahaman aperture

Gambar ni aku jumpa dalam internet sebab ade yang bertanya pada aku apa tu aperture?
dengan gambar ni harap dapat memahami sedikit sebanyak bagaimana aperture itu berfungsi..banyak lagi yg perlu diterangkan disini tentang shutter speed..iso..bla bla bla..tapi aku memang tak pandai langsung bab tu..maklaumla tengah belajar gak benda-benda nih..

Secara ringkasnya aperture kecil sama dengan f yang besar contoh f8-f22-etc.
kalau orang cakap guna aperture besar bukan f22 walaupun jumlah ftersebut disebut 22..tapi aperture besar adalah f1.4 f1.8 f2.8 etc..dimana bilah pada dalam lens dibuka lebih besar..dengan membenarkan cahaya lebih banyak masuk ke dalam sensor..(beginner macam aku selalu konfius)

*sesiapa pun tuan punya gambar ni..aku ucapkan terima kasih..

Reactions:

0 comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails
Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Best Web Hosting Coupons