Friday, May 14, 2010

Main Air Makro

" Giler la cantik gambar..aku pun nak wat gambar camtu.."
tu la ayat yang aku ungkapkan bila tengok gambar dalam majalah DCM.

Balik rumah jer terus wat perkakas-perkakas yang lebih kurang digunakan oleh photoQ dalam majalah tu.
Kononnya nak wat cam Pro lah..

Setelah "tembak" beratus gambar, maka inilah antara hasilnya.

Kamera NIKON D90
Lens Tamrons 70-300mm LD makro

 ni lah gambar percikan air yang paling aku suka terjadi..

Rupanya kena main dengan manual fokus baru jadi cantik gambar.
air tu plak kena betul timingnya baru tekan shutter.
tu pasal orang cakap belajar dari pengalaman..seisi pertama aku "tembak" dengan autofokus(AF), yang mana kadangkala lari fokus yang aku nak..habis terabur.

kemudian aku buat seisi kedua pulak...

ni hasilnya..

suka betul aku tengok ada "benda" dalam air tu

gambar ni pulak dah lepas crop..tu pasal pecah..apa pun masih gambar yang aku nak.

aku tak pasti untuk kali yang keberapa tapi bila tengok gambar nih rasa macam cukupla dulu esok nak kerja..

Nanti aku wat seisi ketiga pulak..huhuhu
harap-harap gambar yang akan terhasil nanti akan lebih baik..
bila aku dah puas dengan sesuatu benda tu maknanya aku dah boring.
tapi kalau mudah puas dengan sesuatu takkan ada peningkatanlah selepas nih..
so jangan pernah puas untuk menghasilkan "karya cahaya"

(Nasihat Untuk Diri sendiri)

Reactions:

0 comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails
Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Best Web Hosting Coupons