Thursday, April 15, 2010

perbezaan atau perubahan??

aku ni jenis yang selalu balik kampung,maklumlah orang tersayang ada dikampung selain daripada keluarga..
bila berada dikampung selalunya aku taknak sia-sia kan masa aku..akan ada sajer rancangan aku..baik dengan si dia mahu pun dengan keluarga...

semenjak ada kamera DSLR ni sorang-sorang pun jadi wat hal..
ye la kat k.l aku tak banyak subjek leh amik berbanding di kampung..boleh kata semua benda aku tangkap.

kali ni aku nak citer tentang nasi lemak kat kampung aku..
takde yang istimewa tapi dari segi harga buatkan aku tak percaya...

                                             (nasi lemak lauk ikan keli)

agak-agak la berapa harga nasi lemak nih?
rm1? rm 1.20? rm1.50?
 harganya ialah jeng jeng jeng...  RM 0.50!!!  50 sen jer...tapi seciput je r..selalunya aku akan makan dua bungkus.huhuhu..masih ada lagi orang yang leh jual nasi lemak harga camni, kedai yang aku selalu beli sarapan ni memang murah..mee goreng,kueh tiow goreng baru rm 2.20..

kampung aku nih rata-rata penduduknya ialah petani..peladang..dari segi ekonomi sebenarnya diorang nih lagi kayo dari yang makan gaji..tapi mungkin terbiasa dengan amalan tidak membazir penduduk sekitar tidak berbelanja lebih.mana nak cari nasi lemak dengan harga macam ni lagi??

kalau di bandar walaupun nasi lemak tu tak sedap,sikit...orang tetap beli..
paling murah yang aku jumpa rm1.20..belum tambah apa-apa tu..ikan bilis ciput jer..telur rebus suku jer
memang tak dapat nafi di kampung taraf ekonomi masih rendah..bukan taraf ekonomi tapi tahap permintaan barangan yang tidak seperti di pekan atau bandar..

bayangkan kalau gaji rm1200.00 sebulan boleh dikatakan miskin bila duduk kat bandar macam K.L nih..tapi kalau gaji banyak tu duduk kat kampung peh..cukup makan..terlebih-lebih kot..

so ini perbezaan atau perubahan?
                                           (kuih masih lagi rm0.30sen satu)

Reactions:

0 comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails
Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Best Web Hosting Coupons